Dječji vrtić
Vrbovec

Za roditelje

DISCIPLINA

Veliki dio discipline počiva na učenju kako razgovarati sa djetetom. Način na koji razgovarate s njim uči ga kako razgovarati sa drugima.

Povežite se prije nego dajete uputu. Prije nego što djetetu date uputu, čučnite da budete
u njegovoj razini i ostvarite kontakt očima kako biste mu privukli pažnju. Naučite ga da se usredotoči. Isti govor tijela koristite i kada slušate dijete. Provjerite da kontakt očima ne bude tako snažan da ga dijete doživi kao kontrolu, a ne povezivanje.

Obratite se djetetu. Započnite svoj zahtjev djetetovim imenom:''Marko, hoćeš li molim te…'' Budite kratki. Recite uputu jednom rečenicom. Što duže pričate, vjerojatnije je da će se dijete oglušiti na ono što govorite. Previše rečenica je česta pogreška kada se razgovara o nekom problemu. Time dijete dobiva osjećaj da niste previše sigurni što želite reći.

Ostanite jednostavni. Koristite kratke rečenice s kratkim riječima. Slušajte kako djeca
međusobno razgovaraju i pamtite. Kada vaše dijete ima ukočeni, nezainteresirani pogled, više vas ne razumije.

Zamolite dijete da ponovi ono što tražite od njega. Ako ne može, predugačko je ili
prekomplicirano.

Iznesite ponudu koju dijete ne može odbiti. Ponudite razlog za svoj zahtjev koji je u
djetetovu korist, koji je teško odbiti. To djetetu daje razlog da napusti svoj položaj moći i
učini ono što vi želite (''Ana, obuci se da možemo ići van igrati se'').

Budite pozitivni. Umjesto ''Ne trči'', pokušajte s ''U kući hodamo, a vani možeš trčati''.

Počnite svoju uputu sa ''Želim''. Umjesto ''Silazi'', recite ''Želim da siđeš''. To je učinkovito kod djece koja žele ugoditi, ali im se ne sviđa kad im se naređuje. Govoreći ''Želim'', dajete razlog za poslušnost, a ne samo naredbu.

''Kada…onda''. ''Kada opereš zube, onda ćemo početi priču.''''Kada'' koje podrazumijeva
da očekujete poslušnost bolje je nego ''Ako'' koje ukazuje da dijete ima izbor i kada mu ga zapravo nemate namjeru dati.

Prvo djela, onda riječi. Umjesto da viknete ''Ugasi TV! Vrijeme je za večeru!'', uđite u
sobu u kojoj dijete gleda televiziju, nekoliko trenutaka mu se pridružite u gledanju, a potom tijekom reklama ugasite TV. Kada dođete do djeteta, pokazujete da ste ozbiljni u zahtjevu, inače to djeca tumače kao stvar izbora.

Omogućite izbor. ''Želiš li prvo oprati zube ili obući pidžamu?'', ''Crvena majica ili plava?''

Govorite prikladno razvojnom stupnju. Što je dijete mlađe, to kraći i jednostavniji moraju
biti vaši iskazi. Uzmite u obzir djetetovu razinu razumijevanja. Česta pogreška je postavljanje pitanja ''Zašto si to učinio?''. Čak i većina odraslih ne može uvijek odgovoriti na to pitanje. Umjesto toga probajte sa ''Idemo porazgovarati o onome što si učinio''.

Govorite društveno poželjno. Čak i dvogodišnjak može naučiti reći ''Hvala''. Očekujte od
djeteta da bude pristojno. Govorite s djetetom na način na koji želite da se ono obraća vama.

Govorite psihološki ispravno. Prijetnje i prosudbe vjerojatno će kod djeteta izazvati
obrambeni stav.''Ti'' poruke čina da se dijete zatvori u sebe. ''Ja'' poruke ne zvuče optužujuće.
Umjesto ''Bolje da napraviš to…'' ili ''Moraš…'' probajte s ''Htio bih…'' ili ''Jako mi je drago
kada ti …''.Nemojte postavljati pitanja kada negativni odgovor nije moguć. ''Hoćeš li, molim te, uzeti kaput?''Jednostavno recite: ''Uzmi svoj kaput, molim te.''

Stišavajte dijete kroz razgovor. Što glasnije dijete viče, vi tiše odgovarajte. Dopustite da
se dijete ispuše dok u pravim trenucima ubacujete komentare poput ''Razumijem'' ili ''Kako mogu pomoći?''. Ponekad je za smirivanje izljeva bijesa dovoljan i slušatelj kojem je stalo.
Ako budete na djetetovoj razini, imate dva izljeva bijesa koja treba rješavati. Budite odrasla osoba zbog njega.

Smirite onog koji sluša. Prije nego date svoje upute, postignite emocionalnu ravnotežu, inače gubite vrijeme. Dijete neće ništa upiti ako je uzrujano.

Ponavljajte svoju poruku. Djeci stvari treba reći puno puta. Sve manje ponavljajte kako
dijete postaje starije.

Dajte djetetu zaokruženu misao. Umjesto ''Nemoj stvari ostavljati naokolo''
pokušajte ''Marko, gdje želiš držati stvari za nogomet?''. Ako date djetetu da samo popuni praznine, vjerojatnije je da će učinak naučenog biti duži.

Omogućite privlačne alternative. ''Ne možeš sam ići u park, ali se možeš igrati kod susjeda u vrtu.''

Ohrabrite dijete da koristi riječi umjesto tijela. '' Reci mami riječima kako se osjećaš.''

Izrecite upozorenje unaprijed. ''Uskoro krećemo. Pozdravi se sa svojim prijateljima…''

Otvorite zatvoreno dijete. Pažljivo odabrane riječi otvaraju male umove i usta. Držite
se tema za koje znate da potiču vaše dijete. Postavljajte pitanja koja traže više od ''da''
ili ''ne''.Umjesto ''Jesi li provela dobar dan u vrtiću?'' probajte ''Koja je najzabavnija stvar koju si danas napravila?''

Koristite ''Kada ti… osjećam se…jer…'' ''Kada ti otrčiš od mame u dućanu osjećam se
zabrinuto jer se možeš izgubiti.''

Zaključite raspravu. Ako je tema stvarno završena za raspravu, to i recite.''Neću promijeniti svoje mišljenje o tome. Žao mi je.'' Time ćete uštedjeti gnjavažu i sebi i djetetu. Upotrijebite poslovni ton glasa kad to činite.

Prema ''Disciplina'', Dr. William i Martha Sears, 2009., Mozaik knjiga

Anketa

Arhiva

  • 2018. godina
  • 2017. godina
    • prosinac
    • studeni
    • listopad
    • rujan
    • kolovoz
    • srpanj
    • lipanj
    • svibanj
    • travanj (1)
    • ožujak
    • veljača
    • siječanj
  • 2016. godina
    • prosinac
    • studeni
    • listopad
    • rujan
    • kolovoz
    • srpanj
    • lipanj
    • svibanj
    • travanj
    • ožujak
    • veljača
    • siječanj
  • 2015. godina
    • prosinac
    • studeni
    • listopad
    • rujan
    • kolovoz
    • srpanj
    • lipanj
    • svibanj (1)
    • travanj
    • ožujak
    • veljača
    • siječanj
  • 2014. godina
    • prosinac
    • studeni
    • listopad
    • rujan
    • kolovoz (2)
    • srpanj (1)
    • lipanj
    • svibanj
    • travanj (1)
    • ožujak
    • veljača
    • siječanj
  • 2013. godina
  • 2012. godina